Translate

tisdag 21 januari 2014

Takjobb

Dammet har lagt sig - jag har slipat rent taket med grovrengörare!

Har också finjusterat de tidigare grovriktade bucklorna i takplåten. Fick bort alla ojämnheter utom en. Jag hade bomullshandskar och en träklubba, det räckte.

En skada är riktad sedan gammalt av någon oförsiktig klantskalle med hammare. Kort sagt - plåten har sträckt sig lite. Det är rakt över förarplatsen...möjligen har någon tidigare ägare med spetsigt kranium (jmfr The Coneheads) kört oförsiktigt över en vägbula!?

Vågar man värma högsta punkten med gassvetsen, ett slag med hammaren och snabbkyla?  Det är lite läskigt med taket...men jag tror det borde gå.







Insidan är ett annat delikat problem. Efter noggrann slipning så mycket jag vågar, både med sliprondell och grovrengörare är det rostporer kvar efter de plåtbågar som spänner upp innertaket. Jag har inte ens kvar plåtbågarna, jag kan gissa att dom var pulveriserade av rost.






Det finns ju färg som omvandlar rost, men jag är skeptisk. Jag har ett helt parti med Hammerite stående bl a ....men jag vet inte. Göra fågelbad med syra inne i taket känns inte heller kul.  Jag testade att behandla främre halvan med Metal Conditioner och stålborste och det blev ju skillnad, men inte helt rent. Möjligen räcker detta, sen på med nån bra rostskyddsfärg?

Tips...?












Ja, sen hann jag slipa rent bågen runt bakrutan också.







1 kommentar:

  1. Epoxy 2K förseglar plåten. Blanda så det är nästan sprutkonsistens, häll i och vicka runt så det rinner in överallt. MVH///C311

    SvaraRadera