Translate

onsdag 8 januari 2014

Fästen till stänkplåtar

Ganska länge tänkte jag nog behålla de fästplåtar som den tidigare plåtslagaren monterat på X3 i de främre innerskärmarna. Principen är samma som på en vanlig P1800. Det är en fästkant som man skruvar en lös stänkplåt mot. Sedan sitter stänkplåten klämd mot ytterskärmen med en gummilist. Stänkplåten på Frua-bilarna är helt slät, så den är lätt att tillverka.

Men vid en närmare granskning så sitter ju dessa fästplåtar svetsade på HELT OLIKA ställen på X3. Det diffar i mått mer än 50mm mellan vänster och höger sida. Jag skär bort dom och börjar om!

I det här läget börjar man fundera på vad man sparat av tidigare lagningar.....efter ett varv runt karossen inser jag att det är minimum av svetsjobb jag lämnat orört. Jag har nog gjort om mer än 95%...

Hm..tänkvärt.   Det är som sagt aldrig fel med orörda objekt!


2 kommentarer:

  1. Jag har en bekant som renoverade en 190SL. När han var klar med karossen var bara kardantunneln originalplåt. MVH///C311

    SvaraRadera
  2. Ja, hade X3 varit en cabriolet så hade jag haft samma situation ungefär.

    SvaraRadera