Translate

fredag 10 januari 2014

Nytillverkning av emblem

Jag har börjat fundera på emblem. Både frontemblemet och  de båda på C-stolparna.  Jag har mejlat lite frågor till Svenska Medalj i Eskilstuna.

Frontemblem X1
På X3 saknas de ursprungliga emblemen. Frontemblemet blev utbytt till ett produktionsemblem i samband med omlackeringen när bakdelen byggdes om redan 1960. Både X2 och X3 fick sannolikt nya emblem vid detta tillfälle. Finns bilder som bekräftar detta. Men X1 har kvar det ursprungliga. Min ambition är att tillverka ett nytt med det som förlaga.

Beträffande c-stolparnas Volvoemblem så är min gissning att man borde kunna använda den kromade delen från ett produktionsemblem, men slipa bort de horisontella räfflorna och kroma om. Sedan får man nytillverka "flaggdelen" med de tre kronorna.

Produktionsemblem
Är det någon som har tips på tillvägagångssätt, leverantörer eller kontakter?












I bloggens huvud ser ni det korrekta emblemet för c-stolpe. Här är ett produktionsemblem som jämförelse.







7 kommentarer:

  1. Jag har undrat varför frontemblemet ser ut som en Wankelrotor. Det försvann väl 1971 från Volvo ungefär samtidigt som NSU RO-80 blev VW K70. Är inte tre kronor och flaggan skyddade mot kommersiell användning? Det borde vara enkelt att gjuta nya i någon tennlegering som går att kroma eller så scannar man in eller ritar i CAD och fräser fram nya. MVH///C311///Thomas

    SvaraRadera
  2. Jag har också funderat på formen av Wankelrotor...har ingen aning!?
    Det låter så lätt när du beskriver det. Tips på nån som handgripligen kan utföra?

    SvaraRadera
  3. Vattenskär emblemet med kronor och allt ur en bit koppar eller mässing och emaljera flaggan. Emaljfärger finns på slojddetaljer.se
    //Janne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Janne! Elevprojekt hos dig på skolan..?

      Radera
    2. Hej!
      Har en kamrat i Eskilstuna som kan laserskära detaljer med mycket hög noggrannhet i olika material tex rostfritt mm. det enda som krävs är att man ritar bilden i DWG format men det är enkelt fixat.

      /Hasse

      Radera
  4. Tack för alla tips. Jag ska se först vad Svenska Medalj har att erbjuda. Jag får nån form av offert snart hoppas jag

    SvaraRadera
  5. Sidoemblemet ser ut att vara handtillverkat. Det borde gå att ta ett produktionsemblem och göra ny flagga och kronor i mässing inne i V. Lycka till. MVH///C311

    SvaraRadera