Translate

måndag 13 januari 2014

Nya fästkanter för framskärmar


Framskärmens infästning mot A-stolpen är lite annorlunda jämfört med en vanlig P1800. Ytterplåten ligger an mot en kant i A-stolpen och var nog omvikt likt ett dörrskinn från början. Framskärmarna behöver förlängas något för att nå ända fram till A-stolpens kant.

Jag börjar med att laga upp kanten på A-stolpen. Den är intakt på höger sida, men porig. På vänster sida är halva borta. Jag börjar med den sämre vänstersidan.















Jag börjar med nedre hörnet som är helt borta. Två små vinkelplåtar görs i 1.5mm gods. Den inre sträcks tills rätt radie erhålls innan svetsning och den yttre krymps till rätt radie.













Den främre kanten bestämmer jag mig för att nytillverka helt. Den övre delen är intakt, men porig.
















Jag klipper till en ny remsa som jag bockar lite svagt och passar in.














 Även en bit av den svängda delen får ny plåt.











Sen är det bara att slipa ned framkanten och svetsa ihop.


Höger sida övre del fick också nytt material svetsat.

Jag funderar på att byta hela vägen ned, då det är lite porigt, dock inga hål eller så. En sån fundering har hittills alltid inneburit att jag gör det.....







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar