Translate

fredag 24 januari 2014

Jag har ju glömt...

...fäste för reservhjulet. Eller rättare sagt fästet i karossen som det snygga kromade fästet ska haka i när man låser fast reservhjulet mot bagagegolvet.

Återigen skönt att kunna mäta och kopiera direkt från X1. Det hela är faktiskt lite överdimensionerat på Volvovis. Jag hade förväntat mig något klenare infästning i golvet.
Det är en krok tillverkad av plattjärn som är svetsad i en rund (100mm) fästplatta som är skruvad i golvet med fyra stycken försänkta M8 spårskruv. På undersidan av bagagegolvet sitter en motsvarande fyrkantig fastsvetsad fästplatta som "bricka" för fyra M8 muttrar. Men från bagageutrymmet ser man bara kroken som sticker upp.









En S-formad krok i rundstål ska sen hakas i och en kromad elegant fästplatta med hävarm håller sedan reservhjulet på plats. Allt detta måste nytillverkas till X3. Men det enda som brådskar lite är delarna som ska sitta i karossen. Jag vill ju få svetsjobben klara.








Ett annat område som jag funderat över är förberedelser för upphängning av avgassystem. Min plan är att låta tillverka ett rostfritt "skräddarsytt" avgassystem. Främre fäste sitter i transmissionskåpan på B16 vilket är bra, men nästa fäste måste sitta ungefär vid bakre tvärbalken i underredet. Där sitter nu ett Amazonfäste kvar efter byte av golv. Det är oanvändbart i nuvarande position eftersom det sänkta bakre originalgolvet nästan ligger emot.







Jag kryper in under X1 och undersöker hur det ser ut. Den verkar ha ett avkapat svetsat fäste som sticker ned på samma position. Jag beslutar mig för att sänka ned "Amazonfästet" så det går att använda. Det får bli en ny fästplatta till samma rörstump.

....och plötsligt materialiserar sig en ny garagekompis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar