Translate

måndag 27 januari 2014

Inpassning av framskärm

Då har arbetet med att passa in höger framskärm börjat. Inledningsvis klämmer jag fast skärmen på den position som är rätt i längsled och ger en vettig springa mot motorhuven.



















Det kommer som jag tidigare nämnt behövas en mindre förlängning baktill. Felmarginalen är 0-16mm.












Mot vindrutan är det en glipa som kräver en nytillverkad passbit.








Jag ger mig i kast med passbiten först.

Jag bestämmer mig för att göra två raka vinkelplåtar som efter lite masering i krymp- och sträckverktygen ska svetsas ihop till en passbit.








Efter lite testande fram och tillbaka har jag två bitar som verkar passa fint.

Fortsättning följer!

5 kommentarer:

  1. Det här blir intressant att följa....det är nära nu för en annan också med skärm Mvh Lennart

    SvaraRadera
  2. Jag minns när jag bytte P1800 skärmar första gången på min -63. Måste ha varit 1983-84 eller nåt sånt. Man hade sån jäkla respekt för den där nya skärmen och antog att all misspassning hade med den gamla karossen att göra. Skärmen var liksom helig i sin pressade form och skinande grundlack. Ett par skärmbyten senare är jag mer erfaren och vågar både kapa upp och vrida till för att det ska passa. Man får attackera skärmarna med lite mer våld för att få det snyggt. Det kan vara lite av ett grundtips.

    SvaraRadera
  3. Va! Kapa i skärmarna...Det säger du nu...
    Bra jobbat Mark. Det ser som vanligt helt självklart ut.
    Gissar att du även har en plan för skärmavslutet emot dörrarna.
    Om man skulle ta fram en påse popcorn och vänta på nästa uppdatering istället för att gå ut och göra nytta... //Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde nog att alla läsarna satt med popcorn redan!? Nä, kör på Richard, du har det rätta handlaget med dina skärmar. Du är inte feg för att justera.

      Radera
  4. Det börjar likna bil när skärmarna är på. Ett stort steg. Friskt vågat att börja kapa. Skall bli spännande att se resultatet. Precis det där borde jag gjort innan lackering. Brukat lite mer våld. Nu är det för sent för denna gången.

    SvaraRadera