Translate

onsdag 22 januari 2014

Småfixande

Gårdagens kväll bjöd på lite småfixande.

Jag riktade småbucklor och ojämnheter i golv och kardantunnel till att börja med. Bucklig kardantunnel? Ja, faktiskt! Jag tror det beror på att golvet kommer från en krockad Amazon -58 och vissa partier fick en del skador vid smällen.







I samband med att jag gick över hela underredet så stötte jag på ett par äldre svetsningar som tidigare passerat kvalitetskontrollen....nu fastnade dom dessvärre i min flygande besiktning och fick smaka kapmaskin. Egentligen var svetsen okey, det var formen på plåten som bildade en ful vikning.











Snitta upp, rikta med hammare och mothåll, punkta, rikta lite till och sen svetsa igen med efterföljande slipning. Nu är det godkänt!


På golvets högra sida gjorde jag en liknande justering, men sen tycker jag att det ser bra ut.

Därefter gav jag mig på den elaka bucklan på taket. Jag började med bestämma högsta punkten med ett par drag av en pansarfil, därefter värmde jag med gassvetsen, gav ett lätt slag med rikthammaren mitt på den glödgade punkten följt av snabbkylning med tryckluft. Efter två krympningar bredvid varandra så är det så bra det kan bli med mina kunskaper. Jag finjusterade med mothåll av trä och försiktiga slag med rikthammaren. Jag gissar att Bengt skulle kunna få detta ännu bättre, men då måste jag lura ner honom till Stockholm...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar