Translate

onsdag 15 januari 2014

Stifta gångjärn

...kanske inte alla har gjort förut. Jag har förstått principen och så, men jag hade aldrig gjort detta tidigare på något eget projekt. Så nu var det premiär.

Behovet att ta av gångjärnen igen uppstod ju när jag skulle finslipa svetsarbeten i A-stolparna och för att undvika att behöva justera in dörren igen (tar nog en timme i anspråk...) så borrade jag två 4mm hål genom gångjärn, shims, kaross och gängplatta. På detta sätt har jag möjligheten att sätta i stift i samma hål för att återskapa exakt placering av gångjärnet mot A-stolpen. Man kan använda rundjärn, borr eller liknande. Det var efter kort telefondiskussion med min kompis Micke som han tipsade om stålspik som man brukar ha liggande bland snickargrejerna. Bra tips, Micke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar