Translate

måndag 27 maj 2013

Rekonstruktion av motorhuven tar fart

Lördagen bjöd på en tur till Uppsala för att finjustera de fyra plåtprofilerna som ska utgöra ramen till motorhuven. Dom passade rätt bra efter tillkapning, men inte tillräckligt bra. Jag behövde köra Eckold krymp och sträck för att finjustera dom. Jag fick spendera ca 20-30 minuter per plåtprofil innan dom passade perfekt mot huvens ytterplåt. Den inre kanten ska "sväva" 5 mm ifrån huvens ytterplåt och samma distans gäller för krysset.

Minsta tvingande av plåt gör att huvens ytterplåt deformeras, så passformen är viktig.







Den skarpsynte ser att det i bakgrunden står en 1800E hos Bengt. Den ska få ett nytillverkat nedre bakstycke monterat. Men det jag egentligen ville visa med bilden var ju hur plåten när den är klar linjerar 5 mm från ytterplåten.





Innan jag börjar så finriktar jag ytterplåten med mothåll och hammare på de ställen jag känner ojämnheter. För att känna ojämnheter bättre har Bengt lärt mig ett trick. Med apotekets tunna bomullsvantar på så stänger man av delar av handens känsel ( temperatur och friktion bl a ) och man känner mycket lättare var det är ojämnheter. Testa själva får ni se, det är verkligen skillnad!








Sen börjar inpassningen på allvar. Här går det verkligen åt svetstänger.

Jag ritar och finkapar ändarna och lägger små distanser av M5 gängstång för att få passformen som jag vill. Därefter skjuter jag in en kopparplåt i skarven. Sen är det bara att punkta ihop.




Närbild!

Sen kör jag samma princip för att skarva ihop alla fyra delarna till en ram. Sen är det dags för krysset.

Men nu tar M5 stumparna slut...efter en stunds letande inser jag att jag har massor av både slitna och oslitna borrar och börjar kolla med skjutmåttet. Jag får ihop 24st 5 mm borrar. Nu fick den lille ekorren ytterligare en anledning att inte slänga nåt...jag vet inte om det är positivt.

  Men dom 24 borrarna kommer nu till god användning som distanser för krysset. För att dom ska ligga kvar och krysset ska kunna hålla form som jag vill blir det tyngder ovanpå.

Sen blir det en stunds mätande för att fixera kryssets position.









När jag är nöjd och det stämmer med ursprungets position så finkapar jag ändarna och svetsar ihop.

Tricket här är att svetsa fast krysset så att det också "svävar" 5mm över ytterplåten.






Närbild igen!













 Så där!

Alltid lika kul när man kan se ett slutresultat.

...och framförallt passar det perfekt i huvens ytterplåt...jag fick knappt loss den.

Nästa gång blir det helsvetsning av skarvar och slipning av dessa.

Sen ska fyrkantsprofilerna passas in ovanpå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar