Translate

måndag 13 maj 2013

Lock över växellåda

Det blev mest trädgårdsarbete och förberedelser av båten för sjösättning denna helg. Men lite pyssel med X3 hann jag med.

Jag har förberett ett lock med X2 som förlaga.

Det blir svetsmutter M5 i falsen under och kullerförsänkt spårskruv för att matcha övriga skruvförband på X3.

X2 har en liten uppknackad kulle i locket. Jag är osäker på om detta behövs. Det får visa sig senare när jag bygger växellänkaget.







Sen har jag testat att avrosta det sista på motorhuvens insida med Flüggers motsvarighet till Nitors Kalcinex. Bägge är Fosforsyra-baserade rengöringsmedel.

Jag spädde ut Fluren 33 med ca 50% vatten.....gick inget vidare...det blev ny ytrost!


Sen testade jag att pensla på outspädd Fluren 33...och nu blev det riktigt bra (det grå partiet närmast kameran)....men det har ingen effekt på kraftigare rost.....

Men jag är väl otålig som vanligt.

Kalcinex har högre procentuell andel Fosforsyra än Fluren. Möjligen funkar Kalcinex därför bättre.

Men det luktar väldigt gott i garaget av Fluren....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar