Translate

måndag 6 maj 2013

Växellådstunneln tar form

Igår jämförde jag den P1800 standardtunnel som tidigare varit monterad i X3 med min trä-jigg för den bakre delen. Min fundering var om jag kunde ta en genväg och använda delar av P1800 tunneln.

Efter lite trixande och mätande kom jag fram till att det borde gå att ändra formen på P1800 tunneln så att den går att använda ihop med en ny tunnel som tillverkas över trä-jiggen.

Jag kapade av den med lite marginal mot trä-jiggen och började jämföra och se var den skulle snittas upp och ändras. I princip fick jag tvinga ihop den bakre delen och svetsa ihop. Sedan anpassa ytorna omkring så att rätt strutform erhålls. Det blev ca 10 snitt med kapmaskinen och en mindre sträckning av underkanten följt av justeringar med hammare och mothåll innan det började likna nåt. En liten extra kil av plåt fick läggas i också.




Jag vred till grundformen med plåttunneln lös på arbetsbänken, men för att få till mer exakt passning så spände jag fast trä-jiggen på arbetsbänken och skruvade fast plåttunneln mot densamma i rätt läge.

När den satt fast var det betydligt lättare att justera formen.






Med linjal ser man att övre formen börjar stämma.

Eftersom det ska vara en lucka även på X3 så är min plan att använda en modifierad P1800-lucka. Hela tunneln skall skruvas i chassiet, men för att kunna demontera/montera så måste man komma åt att lossa växellänkaget mot lådan först. Därav behovet av lucka!







Löst monterat som stilstudie.
Hålet på sidan skall läggas igen och alla skarvar är i skrivande stund bara punktade. Men formmässigt är det ganska rätt redan nu. Jag kom på i efterhand att jag måste lägga på pappersmallen jag gjorde mot X2 för att jämföra. Jag ska testa det ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar