Translate

fredag 10 maj 2013

Bakre växellådstunneln tar form

När den främre delen slutligen blivit helsvetsad och slipad var det dags att försöka forma till en bakre del där även växelspaken med kulled skall monteras.










Nu kommer trä-jiggen väl till pass igen. Papp-mall måste tillverkas så jag har något att klippa plåt efter.












Verkar ju funka, eller hur..











Jag väljer att göra bakre delen av tunneln i 1,5mm plåt eftersom växelspaken ska monteras. Det blir betydligt stadigare än 1mm.

El-saxen får jobba hårt och jag blir tvungen att spänna fast plåten för att kunna klippa kontrollerat.






 Jag får ta i ordentligt för att tvinga plåten runt jiggen och jag får till en slags grundform.

Jag tar en sväng i garaget och försöker leta upp något annat som jag kan valsa mot...ganska ofta tar man såna svängar i garaget och man kommer alltid på nåt som man kan använda som man inte har hemma!

Men idag har jag tur..




Mot en Atal-flaska på 5-liter får jag en vettig form på plåten men inte helt bra. Flaskan är lite för grov.

Sen finiktar jag mot trä-jiggen och hand-bryter lite för att bli nöjd.

När den har rätt form så ritar jag av var nederkanten mot golv ska bockas och knäcker till detta i min kantvik



Besvärligt styvt med 1,5mm, men den blev riktigt bra.

Nu kan jag finklippa kanten mot golv och fram- och baktill.







Provmonterat!

Passar riktigt bra.

Men jag är inte klar. Nu ska den få nytt lock tillverkat, fäste för växellänkage, svetsas ihop med framdelen mm.

2 kommentarer:

  1. Jag måste bara lyfta på hatten för ett suveränt jobb och engagemang !
    Jag kommer inte att klaga över rostlagning på mina Italienska bilar i fortsättningen.

    Hälsningar
    Gunnar

    SvaraRadera
    Svar
    1. - Gunnar, skulle du ramla på någon Iso Grifo som bedöms vara bortom räddning karossmässigt är jag intresserad! Ribban för svår rostlagning har höjts avsevärt med mitt nuvarande prototyp-projekt
      Vi hörs!

      Radera