Translate

fredag 3 maj 2013

Snickeriarbeten

Eftersom motorhuvens ytterplåt ännu inte är helt avrostad på insidan var jag tvungen att starta upp nåt annat delprojekt.

Så nu har jag börjat med att bygga tillbaka växellådstunneln till Frua-utseende.

Den lilla bananformade balken har varit på spa-helg i StripAll och är nu helt ren från gammal färg.

Det är fortfarande lite ytrost eftersom jag inte har nån värme i badet, men den får passera blästerskåpet innan montering.







Framför bananbalken får jag bygga ny tunnel och jag har bilder, mått och pappersmall från P958-X2.

Den är fastskruvad i golvplåten och tillverkad i två delar med ett mindre lock upptill i den främre delen.

Den största skillnaden mot en vanlig P1800 är dels profilen och formen, men också länkaget med växelspakens lagring direkt i chassiet.









Jag har en längre tid letat efter en kulled med spak som liknar originalet på bilderna utan framgång tills igår. Kompisen Micke I mejlade ett tips. Samtida Mercedes SL verkar ha en liknande spak och kulled som skulle gå att använda. Inte exakt lika, men fullt användbar efter modifiering av fästplattan.






För att få till en snygg form på tunneln så gör jag en jigg i trä. .
Jag överför mina mått från X2 avseende den bakre delen av tunneln (fram till skarven) till pappersmallar.

Sen kapar jag till plywood bitar med samma form minus tjockleken.






Här ser ni principen halvfärdig. Det är ganska brant stigning. Mellanvägg nr 2 är placerad på positionen för växelspaken.










Bakre jiggen klar.
Med jiggens hjälp kan jag dels överföra storleken på plåten jag behöver till ett pappersark. Sedan klippa plåt och börja forma densamma. Slutligen kan jag prova ut rätt form mot jiggen. Det borde funka..!

Nästa steg blir att göra en likadan jigg för den främre delen.

Sen borde det vara enkelt att forma till plåten över detta....men jag borde nog gå upp i dimension.. kanske 1,5 mm iallafall.

Fortsättning följer..
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar