Men ett problem att lösa är att valplocket har länkage framåt istället för bakåt, men det ser ut som man kan vända stången 180 grader. Principen är att växellägena går i genom vridning av stången i kombination med rörelse framåt eller bakåt.
Så här ser valplocket ut på baksidan:
En annan variant jag funderat på är att använda ett lock anpassat för rattväxel. Vad tror ni om det?


Sen är min tanke att konstruera en lämplig led mellan spakens anslutning och växelföraren på lådans lock
Alla funderingar och tips hur jag får till ett fungerade länkage är välkomna!!
En tur till Gbg och titta/fota X1 ?
SvaraRaderaKenneth T
Nja..du menar förstås X2 på museet. Jag har krälat runt både inne i och utanför den vagnen flera gånger, men jag tror det går någon form av gräns vid demontering. Men jag ska prata med chefen vid tillfälle.
SvaraRaderaEtt förslag, fast det kanske inte gillas av en puritan..
SvaraRaderaMed en wire lösning från någon framhjuldriven småbil från 80-talet borde det vara möjligt att få ihop din spak med rattväxellocket.
Men då missar du kortslutningen av motorljudet mellan motor och chassi som gjorde att spaken en gång fick stå åt sidan för serielösningen..
// Richard "P1800-61"