Translate

onsdag 15 maj 2013

Funderingar kring växellänkage

Jag sprang på ett lock från en Volvo Valp L3314 som jag köpte med tankegång att det borde gå att använda till X3. Fördelen jämfört med ett vanligt lock från Amazon/PV är att ett länkage med valplock borde bli lägre.

Men ett problem att lösa är att valplocket har länkage framåt istället för bakåt, men det ser ut som man kan vända stången 180 grader. Principen är att växellägena går i genom vridning av stången i kombination med rörelse framåt eller bakåt.






Så här ser valplocket ut på baksidan:














En annan variant jag funderat på är att använda ett lock anpassat för rattväxel. Vad tror ni om det?

CVI har det på hyllan för 801kr (..måste vara en hyllvärmare av rang!)  Det ser ut så här:










Spaken med kulled jag tänker använda är denna;

Sen är min tanke att konstruera en lämplig led mellan spakens anslutning och växelföraren på lådans lock


Alla funderingar och tips hur jag får till ett fungerade länkage är välkomna!!

3 kommentarer:

  1. En tur till Gbg och titta/fota X1 ?

    Kenneth T

    SvaraRadera
  2. Nja..du menar förstås X2 på museet. Jag har krälat runt både inne i och utanför den vagnen flera gånger, men jag tror det går någon form av gräns vid demontering. Men jag ska prata med chefen vid tillfälle.

    SvaraRadera
  3. Ett förslag, fast det kanske inte gillas av en puritan..
    Med en wire lösning från någon framhjuldriven småbil från 80-talet borde det vara möjligt att få ihop din spak med rattväxellocket.
    Men då missar du kortslutningen av motorljudet mellan motor och chassi som gjorde att spaken en gång fick stå åt sidan för serielösningen..
    // Richard "P1800-61"

    SvaraRadera