Translate

tisdag 7 maj 2013

Motorhuvens insida

Nu har jag skvalpat och penslat runt fosforbaserad rostborttagning en vecka och det borde vara klart. Det är ganska svårt att avgöra eftersom det har delvis torkat och bildat en kletig svart sörja.

Medlet jag testat är Tremans X Rost. Jag hittade en dunk på Aros-marknaden förra året. Verkningsgraden är bra. Jag har inte tillfört värme utan jag har använt det i ca 10-15 graders temperatur.








Som sagt...kletigt värre, men när man drar runt medlet känns det som rosten försvunnit.











Jag skrapade bort det mesta med en spackelspade sedan blev det högtryckstvätt med varmvatten!

Efter torkning och tryckluftsblåsning var ytan lätt ljusbrun, så jag drog av allt med en grovrengörare på vinkelslipen.

Ja, ganska bra resultat. Det finns ett par ställen jag skulle vilja gå på igen, men överlag är det helt godkänt.

På ett ställe blev det hål, så där får jag lägga en svetsloppa.





2 kommentarer:

  1. Prova Kalcinex i nån hörna. Det blir inget klet kvar utan låter man det torka bildas en vit hinna vilken går att borsta bort lätt med en stål eller mässingsborste. späd 1:2 eller 1:3. För prylar som behöver ligga lång tid så
    späder jag 1:5.

    Går även att pensla på stående ytor! Använd skyddshandskar! Fosforsyra är lömsk!

    Mvh Janne

    SvaraRadera
  2. Hej Janne

    Nu har jag köpt en liter av Flüggers motsvarighet till Kalcinex. Borde funka lika bra. Rapport följer.

    SvaraRadera