Translate

torsdag 16 maj 2013

Kalcinex fungerar till belåtenhet

Nu har jag testat Kalcinex som rostborttagare

Resultatet är MYCKET bättre än Flüggers Fluren 33. Det är stor skillnad. Jag tror att det beror på att Kalcinex har en högre procentandel Fosforsyra.

Jag penslade på outspätt igår kväll och när det torkat imorse borstade jag av lite lätt med en stålborste.

Tips från kompisen Janne är att försöka fördröja avdunstningen med gladpack, men i mitt exempel behövdes inte det. Ett annat tips jag fått är att dränka in en wettex-duk och lägga på. Den behåller vätskan bra och "suger" fast även på lodräta ytor.




Sen är det dags att arrangera ett nytt Strip-All bad med doppvärmare som man kan sänka ned prylar i. Jag har tillsammans med kompisen Micke inhandlat ett vettigt 91 liters kärl i rostfritt med lock på skroten för det ändamålet. Det jag verkligen gillar med Strip-All är att både färg och rost försvinner och att stålytan år helt opåverkad i övrigt. Men vätskan tappar rostätande effekt med tiden och kräver värme för att fortsätta fungera som rostborttagare. Färgborttagning däremot funkar utmärkt i kall vätska.


En kollega tyckte att kärlet var mer lämpligt för att brygga öl i....hm..man kanske kan alternera lite. Då kan ni som hälsar på i garaget få smaka en nyproducerad Ale med lätt ton av Strip-All i eftersmaken. Mums!!



..och precis nu mejlade Micke in ett annat tips!  http://www.blocket.se/uppsala/AcidClean_GEL_Rostlosare___flygrostborttagare_46149098.htm?ca=11&w=3

Verkar vara baserat på Saltsyra. Nån som har testat?

3 kommentarer:

  1. För den som tror på sagor och sägner så är det extrapris hos Lidl på 2 liters Coca-Cola i 6-pack denna vecka... Själv lämnar jag bort allt som ska rengöras. Myndigheterna vill gärna bråka om allt mer och mer. MVH/C311

    SvaraRadera
  2. Coca-Cola funkar faktiskt också....men det tar för lång tid som rostborttagare. I sinnevärlden vill man ju ta bort rost på delar ungefär som att stöpa ljus. Ett dopp och det är kliniskt rent på 30 sekunder. Men drömmma kan man ju göra

    SvaraRadera
  3. Cola tar säkert flera veckor. Bättre att dricka det i begränsad mängd. 30 sekunder, ungefär lika lång tid som det tar på Discovery channel. :) MVH/C311

    SvaraRadera