Translate

måndag 20 maj 2013

Motorhuven är äntligen helt rostfri

 Nu har jag ägnat söndagen åt att var 30:e minut blaska runt Kalcinex på huvens insida med pensel. Framåt sen eftermiddag är den helt och hållet rostfri och jag kan spola av den med varmvatten genom högtryckstvätten. Snabbt som attan är jag på med tryckluft och varmluftspistol för att inte ytrosten skall vinna matchen.






Det första försöket i torsdags resulterade i att vätskan torkade och bildade ett grå-svart tunt skal som inte gick att stålborsta bort. Däremot gick det ganska lätta att skrapa bort med kniv. Jag konsulterade kompisen och Kalcinex-experten Janne som föreslog ett jag skulle lägga på ett nytt skikt som löser upp skalet och det var framgångsrikt.

Jag har gjort av med ca en halvliter så här långt, så det är ganska drygt.

Tricket verkar vara att hålla vätskan i flytande form och sedan skölja av

Känns bra att få detta gjort

Nu kan jag rostskyddsmåla och börja förbereda för att svetsa en ny stomme.

2 kommentarer:

  1. Undrar om herrarna på Frua förstog hur mycket smutsiga duschväggar betyder för X3:ans livslängd =)

    Janne

    SvaraRadera
  2. Nja, det är inte mycket av renoveringens skit som hamnar i avloppet...å andra sidan är det inte heller mycket jag kan lägga i familjens varmkompost. Men jag är rätt bra på metallåtervinning!!

    SvaraRadera