Translate

måndag 3 juni 2013

Inget händer..

...tror ni kanske. Det var en vecka sedan förra uppdateringen. Nu har han åkt på charter eller något tänker ni säkert..!!

Nix-Pix !!

Jag håller på med uppgradering av tryckluftssystemet i garaget.

Jag har "lidit" en tid av att min kompressor för ett sånt jäkla liv när den går. Det är en klassisk kolvkompressor med 250 liters tank. Dessutom kör jag mer och mer tryckluftsmaskiner och kan dessvärre inte ha den utomhus då jag bor i ett lugnt villaområde. Nåja...det hade varit lugnare om inte jag bott där..;-)
Den funkar klockrent och ger massor av minutliter, men som sagt till priset av 87 decibel.

I onsdags ringde jag upp två olika kompressorservice företag och resonerade lite om vilka alternativ som är vettiga. Jag hade förberett ett par förslag som låg på Blocket till salu och var nyfiken på deras synpunkter.

Det stod snabbt klart att den Hydrovane 504 lamellkompressor med 300 liters tank var vettigaste alternativet. Jag lade ett bud på den på torsdagen och vi hade en deal på kvällen.









Hämtade den i lördags och var ju naturligtvis sugen på att provköra. Efter en halvtimmes pysslande med trefas-handske och oljecheck så drog jag igång den med öppen luftledning
Jag spelade in en kort filmsnutt med mobilen så kan ni höra hur den låter. Det är ungefär som en tvättmaskin som centrifugerar.


Sen blev det lite spill-profiler över efter att jag bockat förstyvningen till baklucka och motorhuv.  Jag passade på att strukturera upp luftverktygen och tillverkade en väggmonterad verktygstavla av spill-bitarna och lite 6mm rundjärn.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar