Translate

fredag 14 juni 2013

Kompressorpyssel

Det blir inte mycket svetsande just nu. Nya kompressorn suger i sig min fritid med all kraft. Nya förresten...den är från 1997 och kräver en del pyssel innan jag är nöjd med den. När jag väl fått den att gå bra och tank och pressostat med timer var inkopplat så letade jag efter en justerskruv för maxtryck som skulle finnas. Då upptäcker jag små blå gummibitar mellan elmotorn och kompressorn.

Hm... det är gummispindeln i transmissionskopplingen som är skadad och behöver bytas ut. Efter ett telefonsamtal med servicekille så inser jag att det är ganska lätt att byta den.

Bara att lossa några rör och kablar samt tömma den på olja. Bra anledning att byta oljan också. Det gäller att vara positiv!! Det ska vara någon specialolja från Hydrovane, men det kryper snart fram att en rak 30 mineralolja funkar lika bra. Gräsklipparolja på konsumentsvenska, men vi P1800 nördar konstaterar ju nyktert att detta är samma olja som man har i överväxellåda M41.

Efter friläggning av några rör är det bara att lossa de fyra muttrarna och dra isär kompressorn från elmotorn. Min italienska (självklart..vad trodde ni?!?) motorlyft kommer väl till pass för detta moment. När det finns originalmonterad lyftögla på prylar brukar det betyda att dom väger en del...

Ut på golvet trillar en lätt bedagad blå gummispindel...

Nu startar jakten på en ny...

Jag googlar artikelnumret som står på kanten "L099/100" och blir lite förbryllad eftersom bästa träffen förefaller vara nån slags sex-leksak...

Lovejoy Insert Urethane at Drillspot.com

Hm....

Men när jag väl vågar klicka på länken så inser jag att tillverkaren av komponenten jag söker heter Lovejoy.  men alla träffar på web-shops är i USA och ingen levererar till Europa. Hittar en svensk firma som kan ta hem den på två veckor, men dom vill ha 600 spänn....och då har ju jag min snåljåp sett att den kostar 20-40$ på nätet.  Volvokompis Chris i Portland beställer en till mig.

Apropå motorlyften på bild ovan så var det rätt kul när jag köpte den. En kille i Gustavsberg hade lagt ut den på Blocket. Jag såg annonsen kvickt, men det var ingen bild. Jag frågade lite om skick och hur gammal den var i vanlig ordning och han berättade att han använt den ca 8 år och att den fungerade utmärkt.  Jag drog iväg direkt för att titta på den. När jag kommer fram möts jag av en helt fabriksny motorlyft..finns inte en skråma eller fläck på den. Det ser ut så iallafall.
-Men den här kan du ju inte ha använt till nåt motorbyte..försöker jag...
-Nää... säger killen och skrattar..det har jag aldrig gjort. -Jag är skulptör och håller på med bl a Is-skulpturer och har bara använt den till att lyfta isblock med.....

På hemväg med motorlyften funderade jag på om jag och ungarna kanske borde bygga en igloo nu när vi har kran...

Det blev ingen igloo, men den har fått lyfta allt möjligt annat inklusive ett gäng B18.  Jag är en dålig pappa... ;-)   ..men nu är dom för stora för Igloobygge tror jag




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar