Translate

tisdag 25 juni 2013

Åter till motorhuven på X3

Nu är det kosmetisk svetsning som pågår...eller vad man ska kalla detta?!?!

Stommen till motorhuven måste ju få ett utseende som exakt liknar den ursprungliga huven. Jag rundar av inre bakre hörnen och gör därmed plats för de små byglarna som huvlåset hakar i. Jag använder plåt i 1,5 mm motsvarande godset i fyrkantsprofilerna.


Vidare så bygger jag upp krysset i mitten på motsvarande sätt.

Men nu påverkas kurvaturen mot huvens ytterplåt märker jag. Jag har spänt fast ramen på arbetsbänken ock lagt klossar i mitten för att formen inte ska påverkas, men det räcker inte. Värmen från svetsfogarna och kylningen efteråt har gjort att mitt kryss "sträckt" sig lite.



Jag lägger ned ramen på garagegolvet med fyra klossar i hörnen och försöker pressa ned krysset med kroppstyngden, men det räcker inte. Här får jag snitta upp ramen mitt i krysset först och sedan rikta. På bilden till höger ser man att den sträckt upp sig kanske 5-10mm. Då har jag ändå bara lagt igen den undre delen av krysset med plåt




Den främre delen av ramen där gångjärnen skall svetsas fast måste också breddas inåt. Det är till vänster i bilden bredvid. Ni ser min markering med penna hur bred den ska bli.

Det är lite trixigt, men om jag testar formen mot motorhuven kontinuerligt så ska det nog bli bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar