Translate

måndag 24 juni 2013

Patienten färdigsvetsad

Nu sítter den nya kylarbalken på plats! MIG-svetsa upp-och-ned går ju sådär...för att inte tala om lockets svetsning mot ytterkant av rambalkarna där man ska krångla in svetsmunstycket mellan front och balk samtidigt som man får titta iförd svetshjälm genom stötfångarjärnets hål.
Vissa fogar körde jag med gassvetsen och vissa med MIG
Skönt att vara i mål med grovjobbet!

Nu är det som Dr Alban brukar säga....Stabilt!





Finputsning och thinnertvätt följs av grundmålning med 2K epoxiprimer.


När färgen torkat lägger jag tunt med karosserikitt på de fogade ytorna. Det får nu ligga ett par dar att torka. Karosserikitt är riktigt långsamtorkande.






I förbifarten skickade också Mikael med lösa domkraftsfästen från VP och bad mig svetsa dit dem på de främre tvärbalkarna.    ....när jag ändå höll på med svetsjobb. - Visst, sa jag och tänkte att det är ju bara att svetsa dit.

Bilens kaross är ju i allt övrigt seriöst plåtlagad av ett företag i södra Polen och dom har lagat balkarna men missat det där med domkraftsfästen.

Vid provmontering passar dessa fästen inte alls. Balken på vänster sida visar sig vara 78mm bred. Jag kollar höger sida och där är det 73mm. Fästena är ca 70mm. Hm.....det som skulle vara plättlätt blir lite mer tidsödande.

Jag får naturligtvis bredda fästena på bägge sidor.

Först kapar jag loss flikarna på bägge sidor.



 Efter att jag svetsat på mer material tills rätt bredd uppnås kan jag svetsa tillbaka de bortkapade nedviken.

 Grundat med svetsprimer och finslipat.

Fastsvetsat på plats. Jag gassvetsade detta för att ha mer kontroll på smältan och mindre slipjobb. MIG-svetsa på ytor som inte är kliniskt rena är inte kul.

Efter putsning och grundmålning blev detta riktigt bra på bägge sidor.

Men det tog längre tid än beräknat pga den nödvändiga breddningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar