Translate

tisdag 18 juni 2013

48-åring intagen för operation

Kompisen Mikael Rundins 1800S -65 började dunka i framdelen vid inbromsning. Efter lite felsökning framkom det att den i övrigt helt rostfria vagnen hade en dold rostskada i kylarbalken. Krängningshämmarens högra fäste hade helt enkelt rostat bort. Klart att det klonkar vid inbromsning om krängningshämmaren sitter löst....Detta är kanske inte det lättaste att laga med fronten på bilen monterad. Skall man vara ärlig är det nog en av dom mest bökiga operationer man kan göra på grund av obefintlig åtkomlighet. Det är nog också därför ingen upptäckt skadan då det rostar inifrån och först brukar synas i locket som är helt dolt av frontplåten på bilen.

Jag tog på mig jobbet och har lovat fixa skadan medan Mikael är på en semestertripp.

För att underlätta hade Mikael redan demonterat stötfångare, grill och sarg samt Lokari-skärmarna vid leveransen till mig.

Dubbla svetsfiltar och en massa annan täckning samt en vettig uppallning blir starten för detta sidoprojekt.

Sedan följer demontering av kylare, fläktvinge, krängningshämmare, parallellstag och styrstag.

Dags för ordentlig inspektion!

Kylarbalkens lock på häger sida är helt bortrostad.
Underkanten av balken ser vid första anblicken frisk ut men är lövtunn. Jag kan hugga in sylen genom plåten längs med hela balken
Höger sida av främre rambenet är helslut också. Jag blir tvungen att tillverka ca 15 cm av främre balkens undre del.











Vänster sida av locket ser friskt ut, men samtidigt känner jag kanten av plåt där det inte ska vara någon kant, så jag misstänker en äldre lagning här med sannolikt rost under.








Nu följer en ett skitjobb utan like i ett antal timmar. Grovkapandet att få bort större delen av den gamla kylarbalken går ganska snabbt, men allt finkapande i detta trånga parti av karossen är mycket tidsödande och hela min arsenal av luftdrivna filar, sågar, och kapmaskiner måste användas främst av den obefintliga åtkomligheten.
Det går så långt så jag måste slipa ned en liten kapsiva till ett visst mått för att få in den och kunna slipa rent inuti främre rambalken.
....och det var en gammal lagning av locket som syns till vänster i bild. Bakom var det lika rostigt som på andra sidan


Jag sparar det som kapas bort av höger ramben för att kunna kopiera till nya bitar. Det är ju lite svängda former som måste återskapas och även en förstärkning för krängninghämmarens fäste.












Även fästet var ju avrostat, så här har jag svetsat på en ny nederdel och grundat med zinkprimer.










Fortsättning följer!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar