Translate

tisdag 4 juni 2013

Fortsättning på motorhuv

Den underliggande plåtprofilen är ihopsvetsad och slipad så nu är det dags att passa in fyrkantsprofilerna som jag tidigare bockat.

De är bockade i en riktning, men måste nu böjas efter huvens kurvatur. Dvs bli två-dimensionellt formade. Totalt sex profiler, varav den främre måste breddas ca 15mm.

Jag lägger upp profilen på arbetsbänken på två klossar i de yttre ändarna och sedan värmer jag med gassvetsen upptill och på sidorna var 5:e centimeter tills den sjunkit och bildat en bågform som passar mot plåtramen.

Den bakre profilen blev klar efter tre omgångar med gassvetsen.















Jag fortsätter med höger sidoprofil. Jag lägger den på plats för att kontrollera hur mycket som behöver böjas och kapas.









Närbild!











Upp på bänkens klossar och värm med gassvetsen.

När jag gjorde bakluckan gick det inte lika bra eftersom jag inte förstod att värma sidorna tillräckligt mycket. Men man lär sig och nu går det bättre.

Man skulle ju vilja ha en sån där modern induktionsvärmare till detta, men dom är fortfarande svin-dyra. Men man måste ju ha lite att drömma om...




Nu börjar den ta form, men är inte riktigt klar.  Det blir ca 15-20 värmda partier innan den har rätt form.









Nu börjar det bli bra. Yttre hörnet framtill behöver ett par snitt och lite massage för att passa.












Den främre profilen påbörjas och här blir det en del snittande då hörnen är ganska skarpa. Dessutom ska den breddas ca 15 mm inåt då huvens ram ska vara bredare i detta parti på grund av gångjärnsmontering.

Erfarenheterna från rekonstruktionen av bakluckan kommer väl till pass och det går relativt raskt framåt.

Fortsättning följer..








1 kommentar:

  1. En bild jag hittade på ett forum. Den är tagen på Studio Technico Pietro Frua, hösten 1983, några månader efter att han avled. Hans fru Gina visade runt några besökare när lokalen skulle stängas. Bordet på bilden har säkert använts för P958 och alla andra designjobb.

    http://www.c311.com/pics/Frua_Studio-1980.jpg

    MVH/C311 (Thomas)

    SvaraRadera