Translate

onsdag 27 januari 2016

Motorn byter ställning

Nu när koppling och sånt är klart så kan jag ta ned motorn till mer jordnära nivåer.

Micke uttryckte viss oro i lördags att mina bockar såg lite vingliga ut...

Jag har förövrigt inte nämnt att jag monterat koppling och skyddskåpa  två gånger.

Ni undrar kanske varför?

Jo, en av kvällarna innan när jag monterat svänghjulet och dragit det med moment så var det dags att släcka och gå och lägga sig...

För att inte glömma att vika låsbrickans flikar till svänghjulsbultarna skriver jag en "kom-ihåg-tejp" och fäster på transkåpan....jag fäster den på transkåpan lite för högt över synfältet..för jag vill inte tejpa på tråget av rädsla att färgen dras med vid bortrivning...

Nu börjar ni fatta....tror ni att jag såg och kom ihåg tejpen två dagar senare?

Nu är det iallafall monterat korrekt MED vikta låsflikar.

När jag nu lyfter ned motorn så blir infästningspunkterna lite oortodoxa...minst sagt. Motorn ligger ju och slaggar med slagsida.

Men efter ett litet provlyft känns det ändå fungerande.

Jag har en liten fiffig rullvagn i rostfritt jag fått av kompisen Anders, men jag kompletterar med lite snickrande och en kasserad badrock.

Sedan hissar jag ned. Viktor är med och assisterar.

Bara att rikta upp motorn och skruva på två träklossar som sidostöd för motorfästen.

Jag vet...det ser fortfarande lite vingligt ut på bild, men kan garantera er med att det är riktigt stadigt.  

Dessutom enkelt att flytta runt med hjulen

Avslutar kvällen med att montera lite mer NOS

Bl a täckgummin till transkåpan och fäste till generatorn.

Tittar ni noggrant ser ni också att muttrar och brickor till motorfästen numera är svartkromaterade

Dessutom sitter det fyra insex på transkåpan och inte tre som förra veckan - Sifverts räddade mig.

Om jag vikt flikarna på generatorfästets låsbricka?


Nej, det gör jag imorrn......



1 kommentar:

  1. Har tidigare aldrig riktigt uppskattat B16 men denna puffran ser riktigt läcker ut. Snyggt!

    SvaraRadera