Translate

måndag 18 januari 2016

Koppling och svänghjul

Eftersom lackade delar torkar i det ena garaget får man ta sin tillflykt till det andra.

Då svänghjul, koppling och kåpa ska monteras måste jag flytta motorn från motorstödet.

Jag gick runt och funderade ett tag. Helst ville jag sätta upp blocket med sidan mot stödet, men det finns egentligen bara en fästpunkt på B16 så det är lite mer komplicerat jämfört med B18/B20. Jag hade ingen lust att lägga ett par timmar på att tillverka ett specialfäste.







Men min iver att få detta gjort tog överhanden och jag hämtade två bockar och lite brädstumpar.








Så nu ligger motorn på sidan och "vilar" medan jag monterar

På en B16 är det lite omvänd monteringsföljd jämfört med B18/B20.

Man monterar först transmissionskåpan. Sedan svänghjul med ipressat stödlager för växellåda. Samtliga med nya vikbrickor.

Svänghjulet dras med momentnyckel.

Både svänghjul och kopplingens tryckplatta har förutbestämd position då jag låtit balansera motorn. Kopplingens tryckplatta är stiftad.


Sedan tvättar jag alla ytor för kopplingen och monterar densamma.

När den underliggande kåpan och avgasrörets konsol ska monteras kommer jag på (inte illa, eller hur?) att jordflätan måste sitta här nånstans.

Höger sida och den främre skruven konstaterar jag.

Jordflätan är i så bra skick att det räcker med en ordentlig tvätt innan montering


1 kommentar:

  1. Nu har du bra fart i garaget! Högen av färdiga delar växer i rask takt.

    SvaraRadera