Translate

torsdag 21 januari 2016

Bromsar

Jag har ju sedan tidigare gjort iordning bromstrummorna. Det är ju trummor både fram och bak på X3. Volvo Amazon 57-58 bromsar

Trummorna är blästrade, svarvade och lackerade.

Nu plockade jag fram bromsbeläggen för att mäta in dessa igår kväll. Svarvar man mycket bör man radialslipa beläggen så att dom passar exakt med nya radien. Jag vet ju inte hur mycket dom skiljer från ursprunget. Dom kan ju vara svarvade fler än en gång


Jag mäter mig fram till 0,25 bak och 0,30 fram som "glapp" i ena änden av belägget.

Känns spontant som försumbart, men jag ska kolla med Lasse på Bil&Industribromsar

Det är ju en GT-vagn och då måste man ju ha bra bromsar, eller hur?

...nåja..så bra som det nu går att få med de ursprungliga komponenterna.

X3 fick ju skivbromsar redan tidigt 60-tal, men jag bygger tillbaka till 1958 års utförande.

1 kommentar:

  1. Lasse mätte upp trummorna och det är försumbar skillnad mot nya. Maximalt 4 tiondels mm. Jag behöver inte radialslipa beläggen. Bara att montera.

    SvaraRadera