Translate

torsdag 14 januari 2016

Finfogning och lackering av smådelar

Under onsdagen kom det ännu mer godis i brevlådan.

Nämligen alla saknade småbrickor för att kunna montera nya justerkammar på alla bromssköldar.

Lennart på VP sponsrade med ett antal brickor och Roland i Falköping kunde ordna fram resterande.

Stort tack!

Nu hänger det på mig att ordna en hydraulpress och få det gjort.





Kvällsjobbet var en kombination av lackering och fogning med karosserikitt.




Jag inledde med att lackera oljefilterhållaren.

...jo, det är den tredje jag lackar!!

Men det är som vanligt vid renoveringar, det är först när man renoverat en del som man dyker på en i bättre skick och så där håller det på...

Den här var inte alls lika angripen av rost.

..för man drar sig ju för att spackla en filterhållare till motor...där går någon slags gräns tycker jag.


Jag har handlat mer karosserikitt - grå kulör denna gång. Som tidigare är det CarSystems Uniflex PU.


Motorhuv och baklucka fick en snygg fog mellan ram och underliggande plåt. Stommen ska upplevas som en enhet utan skarv när allt är lackerat.

Minsta pipöppningen på fogsprutan och lillfinger i latexhandske fungerade fint. Det blir några meter med kryss och dubbla sidor.



Nästa pass ska jag lackera fläktvinge till motorn i Volvo BM gul kulör.

Jag har färg kvar sedan min P1800 -61 renovering. Lika bra att lackera två vingar - en i reserv

1 kommentar: