Translate

torsdag 21 januari 2016

Koppling

Kopplingsmanövreringen, borde vara plättlätt bulta på jobb.....men det känns onekligen lite konstigt.

Jag vet att jag inte monterat växellåda ännu, men när jag måttar in centrum med urtrampningslager och centreringsdorn så tycker nog jag att linjeringen mellan kopplingsgaffel och manövercylinder ser jäkligt skum ut.

Från alla riktningar dessutom..



Jag har två kopplingsgafflar, sent och tidigt utf tillgängliga, men dom har samma mått.

Kopplingscylindern ska passa både B16 och B18, så där borde inte monteringen skilja. Gängade hål för dess fäste sitter på samma plats på både den gamla och den nya transmissionskåpan

Detta känns ju väldigt konstigt?

Jag kan ju shimsa främre fästet till cylindern och kompensera lite...men det ska man väl inte behöva?  ..eller slipa ned klacken i bakkant..

Ni som har B16 får gärna jämföra hur det ser ut hos er.

3 kommentarer:

  1. jag håler med dig, det ser knepigt ut. går det bara att montea gaffeln på ett sätt det ser ju nästan ut som den skulle vridas 180grader runt dess längsaxel när man tittar på den nedre bilden

    SvaraRadera
  2. Jag struntar i det där för tillfället nu. Det löser sig, men märkligt är det. Gör en ny ansats med motorn på garagegolvet och M4 lådan monterad

    SvaraRadera
  3. Jag har ingen praktisk erfarenhet av detta, men slavcylindern är, så vitt jag erfar, inte densamma för B16 som för B18. De har olika artikelnummer. Jag har även tidigare hört om andra som fått problem när de försökt montera en slavcylinder från en B18 Amazon på en B16 Amazon. //Per

    SvaraRadera