Translate

måndag 10 november 2014

Varierande insatser i garaget

I helgen blev allt möjligt fixat. Högt och lågt. Väldigt varierande. Efter att bakaxeln hamnat i nya stativet doppade jag drivaxlarna i Strip-all.


 Men först fick jag leta fram SVO mothållet för att kunna slå loss drivaxellagret.

När axlarna var rena gav jag mig på oljetråget som badat några dar.


Det var rejält buckligt på undersidan efter tidigare ägares framfart med domkraft.

Efter grovriktning med en bit träregel och hammare satte jag upp det i Eckolden med krympverktyget.








Med långsamt ökad anläggning av verktygen så blir det fullkomligt slät yta.












Kvar blir lite finjustering med hammare och mothåll av den rundade kanten.














Klart!



Mer grovjobb.

Bärarmarna till bakaxel.



Dessa bussningar brukar sitta helt överjävligt, men kröp loss med hjälp av ett par hylsor i lämplig diameter och ett gammalt lager som mellanlägg.

Fast frågan är om inte mitt skruvstycke blev lite skadat. Det går mer trögt att skruva nu efteråt..hm







Men jag vann kampen mot bussningarna. Man borde kanske önska sig en hydralpress i julklapp?





Ytterligare ett SVO verktyg kom till användning när jag drog loss kamdrevet från gamla vevaxeln. 





Jag ska inte använda drevet, men jag behövde ha loss kilen som behövs vid balanseringen av veven.




Sen är komplett vipparmsaxel till motorn isärtagen, rengjord i Strip-All och sedan ihopsatt. Fast jag glömde plåta..och nu ligger den inoljad och inplastad på hyllan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar