Translate

torsdag 20 november 2014

Modifiering av dörrgångjärn

Med stor hjälp av min kompis Stefan Rüdow har jag kommit fram till ett bra angreppssätt för att komma till rätta med dörröppningsproblematiken.

Den så kallade lodlinjen i sidled måste justeras räknat från sprintarnas placering. Jag tror Thomas (C311) var inne på samma spår. Det innebär i praktiken att det nedre gångjärnets sprint bör maxas utåt mot ytterkarossen.

Micke kom över igår och med gemensamma krafter gav vi oss på modifieringarna

Dessutom mätte vi upp dörrarnas ytterplåt och det visar sig att dels är vänster dörr längre med ökande diff ju längre ned man mäter och dels är vänster framskärm motsvarande för kort - såklart!

Dörrspringans vinkel i framkant diffar alltså mellan höger och vänster sida. Hm...båda dörrarna är renoverade med P1800 dörrskinn. jag har ytterligare ett dörrskinn höger sida. Jag ska jämföra med det ikväll. De gamla dörrskinnen är kvar, men tyvärr brutalt bortskurna ca 50mm innan för kanten så dom ger ingen vägledning.

Arbetsordern blir att justera ut gångjärnens sprintar i förhållande till infästning i dörr och A-stolpe. Främst nedre gångjärnen, men utvinkling av de övre alternativt kapning och justering där också.

Då blir lodlinjen bra. Dessutom ändrar jag främre dörrlängd så den korresponderar med höger sida och får samma vinkel mot framskärmen. Sammantaget borde detta lösa dörröppningsgeometrin.

Micke och jag börjar med nedre gångjärnet på vänster sida. Vi kapar och flyttar ut sprinten 7mm närmare ytterkarossen.







Vi fasar ned materialet vid svetsen och lägger i en bit rundstav som distans. Sen punktar vi ihop för att se hur det blir...







Ganska bra visar det sig, men inte tillräckligt.  Nästa steg blir att justera springans vinkel genom att korta dörren.

Nu har vi i alla fall släppt sargen och börjat agera på problemet!

Det känns positivt

Stort tack till alla kompisar som stöttar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar