Translate

torsdag 6 november 2014

Diverse småpyssel

Jag är snart på gång att åka iväg med motordelarna för maskinbearbetning och kvällen bestod i en salig blandning av småjobb här och där.
Jag började som vanligt med en ny omgång till Strip-all. Högen med rena delar växer stadigt.

Men oljetråget är lite missvisande för nu har jag bestämt mig för att använda det gamla iallafall och inte det NOS tråget som är på bilde. Orsaken är oljepluggens storlek..Det gamla tråget är tidigare utförande med lite mindre dräneringshål....

Sen fick ramlageröverfallen med muttrar plus en del annat åka ned i badet.

Följt av kolvdemontering från stakar.













En av kolvarna fick smaka träkloss och slägga vid demonteringen. Inte så konstigt kanske då X3 stått still sedan 1970 utomhus.

 Blocket behöver borras - helt klart. Jag har skaffat två uppsättningar ersättningskolvar i olika överdimensioner. Vi får se vilken dimension som krävs.
















Kardanens lagring pressade jag också ut eftersom jag ville få ned konsolen i badet.
















Lätt som en plätt med bra mothåll.









Till och med en sväng i Eckolden hann jag med. Jag riktade en av plåtarna vid växellådan med krympverktyget.













Den hade fått sig en rejält vriden buckla som efter handriktning inte ville bli hundra. Men nu är den perfekt.





Sista uppgiften gick däremot inget vidare. Jag har ett NOS grenör och detta begagnade som jag blästrat tidigare. Målet var att ta ur de slitna pinnbultarna och byta dessa. Min plan är ju att ytbehandla båda grenrören samtidigt. Det kan vara bra med ett i reserv.


Trots gassvets, kylning och pinbultsavdragare går det inte. Efter att jag borrat ur och testat proffsutdragarna jag har så går det inte. Grrr!

Nåja...lite motgångar får man ta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar