Translate

tisdag 25 november 2014

Originalkulör

Jag får ofta frågor om ursprungliga kulören på X3. De bilder som finns från 1958 och framåt har ju åldrats och ändrat ton. Det är en mörkare silver metallic.

Under alla år har X3 bara blivit omlackerad två gånger. Första gången i samband med att Volvo modifierade bakstycket till planerat produktionsutförande ca 1959-60. Denna omlackering blev en något kallare silver metallic. Mer kallgrå än varmgrå om man jämför. Som tur är har jag kunnat göra just en sån jämförelse inför renoveringen.

Jag har lyckats polera fram ursprungliga kulören och den nya silver metallic kulören på en av dörrarna. Dörren och jag begav oss till Herbert Standox i Skarpnäck där vi läste av bägge optiskt, kopplade via datorn upp oss mot deras databas av kulörer och recept.

Detta skedde innan jag började renoveringen.

Vi fick bäst träff på en Opelkulör från 1998 som heter Rauchsilvermetallic. Provbit är upplackad och tejpad på bakskärmen.

Förenklat skulle man kunna polera upp plåten på bilen och klarlacka. Det är ganska lika...

Skämt åsido, jag tycker själva kulören stämmer bra. Men den ser lite "modern" ut i tonen

Jag har ett alternativ som jag egentligen tror lite mer på. Det är en Porsche kulör från 1954

Porsche 535.5406 Silber metallic 8465M

Det är en kille som heter Johan som har en tidig 356 i den kulören. Jag har kollat in hans bil på Vikstamarknaden norr om Uppsala. Den har den äldre känslan i färgen som jag saknar i Opelkulören, mer mjuk och kanske lite, lite svag antydan till grön eller gul i tonen.

Jag ska lacka upp en provbit av den också.

Sedan blev X3 omlackerad sent 1964 i den för året nya Volvofärgen ljusblå (kod 89) när Åke Björksund köpt bilen av Volvo.  Åke fick ett bra erbjudande att lacka om den på Bil & Trucks lackeringsanläggning i Mölndal, men kravet var att han valde en originalkulör.

Efter en påkörning höger bak i Lars Landqvists ägo ca 1966 blev den sannolikt delvis omlackerad igen, men i samma ljusblå kulör.


4 kommentarer:

  1. Delikat problem. Ditt resonemang med kulör från Porsche låter ju vettigt. Kulörer är svåra, ett färgprov visar mycket men inte allt. Upplevelsen då hela bilen är lackad går väl inte att föreställa sig. Tur det kanske, då har du nåt att se fram emot ,-)

    SvaraRadera
  2. Gamla metallicfärger före 1970-talet är 1-stegs. Opelfärgen är en modern baskulör med klarlack. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet. Men även om man tar en äldre kulör som Porsche 5406 blir den väl moderna komponenter om man blandar till detta nu. Eller går det att få fram "old school metallic" från nån specialist? Jag gissar bara nu, men det var väl cellulosafärg 1958. Syntet kom väl först i början av 60 och långt senare Akryl och 2K?

      Radera
  3. Acrylfärger (t.ex. DuPont Lucite) och metallic kom i mitten av 50-talet. Cadillac var bland de första att använda dessa. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera