Translate

torsdag 13 november 2014

Inpassning av lås till baklucka

Jag har börjat passa in det nya italienska låset. Efter lite preliminär mätning inser jag att det kommer att krävas lite justering av låsbygelns placering i karossen. Den är justerbar, men frågan är om det räcker.

Det reproducerade låset är lite längre än det ursprungliga låset.  Gissningsvis beroende på att det är en längre nyckel (bättre lås!) och det går inte att korta den gängade hylsan. Då försvinner funktionen i låset.
Nyckeln till X1 är kortare.Sen krävs 28mm hål i luckan. Det gamla låset var 25mm.

Jag börjar med att mäta in var låset ska sitta. Det får hamna 3mm högre upp på luckan då jag vill ha korrekt mått mot ytterkanten.



Sen borrar jag ett par hål följt av bearbetning med roterande filen tills jag fått upp 28mm och låset passar.








Eftersom låset är längre måste jag inte försänka muttern i luckans ram av några praktiska skäl. Men estetiska skäl styr nu. Det kommer att bli avgjort snyggare!













Det är en 32mm mutter så då får motsvarande hylsa agera mall.













Ritar av runt hylsan och kapar ur material ca 5mm nedåt.












Inte klart ännu men på god väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar