Translate

lördag 8 november 2014

Bakaxelstativ

Jag har ett SVO motorstöd, men kan inte minnas om jag eller Micke har nåt bakaxelstativ liggande. Jag blir tvungen och ringa och fråga...vi har mycket SVO-verktyg. Man har knappt överblick.

Men det är negativt svar.  Hm.. vad göra?  Svetsa ihop ett såklart! Jag måste ju kunna montera ihop ENV axeln till X3 utan att få ryggskott.

Jag har sedan tidigare ett svetsat stativ för något som inte är Volvo SVO.  Det får bli grundämnet till ett bakaxelstativ.


Jag kapar bort lite och förlänger ena sidan med delar av det bortkapade. Sedan svetsar jag på två nya gafflar.






Jag provar med X3 axeln var den bör hamna för att bestämma plats för fästen.











Efter lite funderingar så bestämmer jag mig för att slakta två gamla svetstänger. Jag svetsar på dom tillsammans med två bitar U-bockat plattjärn.

Perfekt! Lite färg på det och självhäftande skumgummi som skydd för axeln.


Dags för en Brewdog Kohatu. Favoritölen för tillfället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar