Translate

lördag 22 november 2014

Maskinpark

Jag har varit hos kompisen Stefan idag. Min klippa att luta sig mot när min obetydliga och enkla garageutrustning inte räcker till.  Dessutom vet Stefan vilka knappar man ska trycka på för att starta pjäserna ;-)  ...och det är ju en jäkla tur för mig!

Vi började med att lösa problemet med de skadade gängorna på det italienska låset från Kina.  Att bara rensa gängorna för hand dömde vi ut ganska kvickt.

Upp i svarven!

Nu gick det betydligt bättre och efter den behandlingen löper muttern så fint att man nästan blir tårögd.




...och eftersom det där gick så bra knäckte vi till lite mässingsplåt i 2mm dimension också. Vi börjar med att klippa plåten helt rak och i rätt bredd.






Stefan justerar in måtten på den "lilla" plåtsaxen..




Ka-klonk!!

..sedan kilar vi över till kantviken. ....ni som besökt mitt garage noterar att den är något kraftigare än min!










Vad vi tillverkar?

-Övre kromlist till höger dörr. Vänster list finns och får utgöra förlaga. Den är inte direkt i nyskick, men går att rädda.


Nu har jag ett ämne att kapa i rätt längd och löda fast ändbitar på.

Förlagan är väldigt "vass" och när man bockar mässing (eller vanligt stål) är det relativt hårt och radien vid bocken blir större. Jag måste svänga förbi slipar´n och resonera lite med honom vad som blir bäst. Det finns slipmån i materialet nu, men frågan är om det räcker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar