Translate

måndag 24 november 2014

Dörröppning - fortsättning

Snart är det dags för lucköppning och första advent, men jag fortsätter envist med min dörröppning.

Lite smånöjd kan jag konstatera att jag löst problemet på vänster sida.

Jag har förlängt gångjärnen så att sprintarnas position är längre ut mot karossen och justerat lodlinjen för sprintarna så att dörren öppnar rakt ut.

Nedre förlängde jag 8mm och övre ca 5mm.

Sen har jag också mot förmodan beslutat mig för att inte byta ut dörrskinnet.








Jag har däremot kapat av en bit och riktat det lite mer seriöst.


En ny plåtbit motsvarande den bortkapade ska sedan förlänga skärmen. Jag kör med pappmall och "gnugg-teknik" för att få en perfekt form som jag sedan minskar med ca 4mm (jag måste ha lite slipmån)






















Tillkapning av "bandyklubba". Jag smider den lite mot städet för att få en lagom bågform















På plats med magneter sen pang på med svetsen.













...följt av slipning och stegvis helsvetsning.
















Klart!

OCH....Det fungerar!  Nu öppnar dörren som den ska utan att ta i karossen.





4 kommentarer:

  1. Ha, allt är lätt då man kan det, vackert..

    SvaraRadera
  2. ..fast detta kunde jag inte. Jag har mest gjort som mina expert-kompisar sagt. Nätverket av kompisar är guld värt när man kör fast.

    SvaraRadera
  3. Snyggt jobbat Mark. Det blev ju kanon.
    För ett sånt ingrepp krävs mod...
    Med ett så lyckat resultat gissar jag att det känns lockande att titta över andra sidan också...
    //Richard

    SvaraRadera
  4. Du har helt rätt. Jag har påbörjat höger sida redan. Gångjärnen blev förlängda ca 4mm igår kväll. Men jag har inte provmonterat dörren ännu. Ett litet problem är att gångjärnen kärvar ihop lite vid svetsningen. På en av dem har jag fått ta ur sprinten, putsa och motionera. Men jag hamnar lite i samma läge som du...ska man blogga om samma sak på höger sida??

    SvaraRadera