Translate

fredag 28 november 2014

Statusrapport från motorrenoveringen

Jocke ringde.  Nu är merparten av maskinjobben klara. Det räckte med att borra blocket till +020 överdimension.Så nu är cylinderloppen borrade. Toppytan planslipad, kamaxellager bytta, nya kolvbultsbussningar i vevstakarna mm.

Det som återstår är att "linehona" (svengelsk motorslang, reds anmärkning) ramlagerlägena för vevaxeln. Han är noga den gode Jocke! Det är bra. Sen tror jag inte balanseringen är utförd än...hann inte fråga det

Sen har jag fixat små,små drivnitar så att han kan borra nya hål i blocket för min NOS motortypskylt. Jag spar såklart den gamla, men stansar om samma siffror i den nya.

...nån som har stansar och kan göra detta rakt under kontrollerade former?

3 kommentarer:

  1. Har säkert missat lite info om din motor. Finns det i nåt gammalt inlägg? Gissar det är en B 16..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Henric!
      Jo det är en B16B. Allt tyder på att det är den ursprungliga motorn. Jag har skrivit om det in ett tidigare inlägg. Har du inte läst alla??? ;-)

      Radera
  2. Tydligen har jag läst alla utom ett. Får leta...riktigt riktigt skoj med rätt motor.

    SvaraRadera