Translate

tisdag 1 mars 2016

Vänster sida

Fortsatt småpysslande med motorn.

Gasreglage och oljesticka fick en glasblästring

NBM Hydralics har gjort en ny bränsleslang. Som ni minns gillade jag inte CVI´s då den var så kraftig i dimension.


Gasreglaget blir svart och oljestickan ska förzinkas.


Dags att montera den riktiga slavcylindern också.

Även tryckstången skiljer på B16 jmf med B18. Den är betydligt längre.

Av en händelse låg det en NOS på hyllan!


Kopplingsdamasken med inskruvad fjäder och allt monteras.

Mina gamla lätt bedagade NOS B16 tändkablar monteras, Men dessa blir referens för nytillverkade då dom har bleknat högst betänkligt. Det är inte allt NOS som glimmar. 55 år på en lagerhylla i medelhavsklimat är inte alltid bra.



Ettan och tvåan har egen längd, medan trean och fyran har samma längd.

Inte tändföljd nu utan räknat framifrån...





Men vid montering tycker jag nog att tvåan är lite väl kort jämfört med bilden i verkstadshandboken. Jag lägger nog på lite längd.

Sen är frågan om det ska vara tändhattar i bakelit 1957-58 eller om det är direktanslutning som gäller?

Kan man få nåt utlåtande av någon radikal originaltaliban i läsekretsen?

Det finns också en liten luring i dagens blogginlägg. Om ni kollar på bilderna år det nåt som inte stämmer när ni bläddrar fram och tillbaka. Kan ni hitta vad det är?

8 kommentarer:

  1. Jag får väl ge en ledtråd...
    Luringen hittar ni om ni detaljstuderar bild 1 och 4. Det är en detalj som oväntat är olika på bilderna

    SvaraRadera
  2. Bensinledningens anslutning mot bensintanksröret?

    SvaraRadera
  3. Utgående koppling från bränselpumpen...

    SvaraRadera
  4. Utgående koppling från bränselpumpen...

    SvaraRadera
  5. Jag säger som Brasse i Fem myror....Fel,fel,fel,fel

    Ser ni inte att det är två olika oljestickor? En kort till B18 på bild 1 och en korrekt lång till B16 på bild 4
    Hehe!

    SvaraRadera
  6. Den var svår men du får nog föklara det här lite närmare alla B16 jag har sett har den korta oljestickan, dvs den som kan ge kortslutning mot kondensatorn om man inte vrider stickan rätt.

    SvaraRadera
  7. Gamla originalbilder t ex i Volvos verkstadshandbok visar på den långa för B16.

    SvaraRadera