Translate

onsdag 16 mars 2016

Bromsrör

Det är dags att börja förbereda bromsrör.

Ni som följt den här bloggen en tid och även ni som känner mig lite närmare vet att jag är petig med detaljer.   ...milt uttryckt!!

Då kanske ni också redan räknat ut att kopparrör och även koppar-nickel går bort.

Det var ju 3/16" stålrör - så kallade bundyrör -som monterades på 1950 och 1960 talet.

Dessa har gått att handla över disk hos Lasse på Bil & Industribromsar sedan urminnes tider.

Fram till för ett par år sedan....

Nu har den jä..kla underleverantören börjat ytbehandla rören med nån militärgrön lack eller beläggning. Sannolikt för att motstå korrosion. Idiotiskt!  Vill man ha korrosionsbeständiga bromsrör väljer man ju nåt av koppar eller koppar-nickel rören.

Stålrören väljer man ju för utseendets skull!!  Jag blir så upprörd.

För att stilla mitt sinne så har jag ringt runt till sju olika leverantörer av bromsrelaterade reservdelar.

Ingen av dessa har haft den äldre typen av stålrör på hyllan. Men dom som jobbar mer med delar till USA bilar har en direktimporterad variant av 3/16" bromsrör som kallas bundyflex.

Se bilden ovan!  Det är ett dubbelväggigt bromsrör i stål med aluminiserad yta och visst kopparinnehåll inuti. Först tyckte jag att den såg för ljus ut....men jag får nog ge mig.

Som referensbild ser ni den äldre typen av rent stålrör som inte finns att köpa längre på min röda P1800 -61

Fasiken - jag tror det här amerikanska varianten av så kallat Bundyflex kan bli en bra ersättare. Till råga på allt är den motståndskraftig mot korrosion också.

Hansen racing i Spånga och ProParts i Rättvik har den på hyllan

Vad tror ni?


1 kommentar:

  1. Det blir super!. Det blir säkert mer distinkt känsla i bromsen av bundyflex. den kan även jag tänka mig just av den orsaken!

    //Janne

    SvaraRadera