Translate

tisdag 8 mars 2016

Bakaxeln monteras

Jag har roat mig med att montera drixaxlar, lager och tätningar.




Första jobbet blir att putsa av packboxens glidyta på drivaxlarna. Den tunna linjen till vänster om klacken. 





Kanske är överkurs, men jag putsar av med 1000-papper.

Sen monterar jag nya packboxar med SVO dorn.

Smörjer in med olja.



Efter det slår jag på drivaxellagren på drivaxlarna. 

Här gick det lite åt pipsvängen...

Jag hade ju tvättat, torkat och blåst torrt, men när jag började slå fast lagret med drivaxeln mot en träregel med hjälp av SVO-verktyget...

...vad händer?

Jo, efter ett par slag har 30års skit som samlats inne i verktyget ramlat ned i mitt nytvättade kliniskt rena drivaxellager.

Suck!   ...bort med lagret, tvätta igen osv...

Tips från coachen..Tvätta av verktyg innan arbetet börjar!

Nåväl, sedan packar jag in lager med nytt fett och monterar de lagerförsedda axlarna i bakaxelröret.

Smörjer innerringar och monterar dessa

...med ett annat SVO (nytvättat!)

Sen är det bara att noga rengöra tätningsytor och montera höger sidas bromssköld med "alla tillbehör"


Tätningsflänsarna har ju en filtring och jag låter dessa ligga i oljebad en timme för att inte brännas vid första provturen. 



På vänster sida monterar jag sköld med ett mindre antal shims och testar vilket axialspel jag får.





Det blir 0,40mm i axialspel så jag måste plocka bort 0,30 eller nåt åt det hållet.

Efter lite mätande med digitala skjutmåttet byter jag ut ett grövre shims mot två tunnisar och återmonterar.

Se där - 0,09mm

Godkänt enligt handboken är 0,02-0,12


Sen monterar jag bromscylindrar och börjar plocka fram alla småprylar till självjusteringsanordningen.









Returfjädrar mellan bromsbackarna tänkte jag köpa nya, men det visade sig vara lättare sagt än gjort.  



Det är helt egna varianter på Amazon 1957-1958. 

Jag plockar fram de gamla. Jag har extra fram och en uppsättning bak. 

Eftersom de är ganska bra skick får det bli en glasblästring och lite ny sprejfärg.

Dom duger!

Men som sagt, om någon av er har fjädrar NOS med nummer 655670 eller 87925 liggande så har ni en köpare här!




 
 

2 kommentarer:

  1. Det där var en mkt bra beskrivning av renovering bakaxel, stort tack Mäster

    SvaraRadera
  2. Fast tänk på att detta är den lätta delen. Den svåra delen att renovera kronhjul och pinjong har ju Ove på SVIS gjort. Den kräver ännu fler specialverktyg och kunskaper. Det ska vara förspänning och kontroll av anliggning mm. Mitt lilla efterspel med justering av axialspel är ganska simpelt i sammanhanget

    SvaraRadera