Translate

måndag 14 mars 2016

Mer om bromsar

Inte nog med att dessa självjusterande trumbromsar är mer komplicerade att montera.

För att självjusteringesanordningen ska fungera måste man själv...?  justera kolvtappen.

Hm..

Nåja, bara att bita ihop och göra som det står i verkstadshandboken.

Med kolvtapp i ett visst läge ska man fixera bromsback mot skruvstycket och sedan fila ned kolvtappen så att den ligger 0,1mm över bromsbeläggets slityta


För att lyckas med detta ska man ha en så kallad tolk som hindrar för stor avverkning med filen.

I brist på denna lilla tolk får jag hitta på nåt liknande...


Efter lite fundering tar jag fram 0,1mm mässingsplåt och spänner på med tejp. Jag har stansat ur för kolvtappen innan.

Sen är det bara att fila

Klart!


1 kommentar:

  1. Har följt din fantastiska renovering ett bra tag nu .
    Höll på med pv massor förut . Och bromsarna är inget konstigt i mina ögon samma som på massa gamm PV 57tex . fixade liknade på en 53a i våras.
    Kan händ jag har fälgar och 2 däck <gammla om du är intresserad.
    Även massa annat som stämmer på pv . Dom plockade nog friskt på Volvos lager =)
    ..K..

    SvaraRadera