Translate

måndag 21 mars 2016

Final bakaxel

I lördags monterade jag och Viktor bromsbackar.

Det var lögn i he...te .att få dit dom med bara två händer. Med tre gick det bra.





Man förstår verkligen varför Volvo lämnade den här konstruktionen efter bara ett par år på 50-talet.  

Dom hann inte ens ta fram ett SVO-verktyg - för nån slags komprimeringstång för att montera backarna mot sköldarna hade behövts.

Sen hade jag NOS muttrar till drivaxlarna - trodde jag....  Det visade sig att gängstigningen var lite annorlunda. I allt övrigt lika. Så dom måste vara till någon annan bakaxelmodell.

Som tur var hade jag svartförzinkat två bra begagnade.

Som avslutning riggade jag upp axeln i rätt position och fyllde i Hypoidolja - 1,3 liter.

Det som återstår är bromsrör och en slang.

Det finns ett luftningshål kanske 10cm bredvid bromsrörsförgreningen. Ska det sitta nån plugg eller nåt liknande där? Det känns lite märkligt att ha det öppet helt. Det är ca 4-5mm

Jag måste också klura ut något bra ställe att förvara bakaxeln på tills det är dags att montera den på X3. Jag vill ju inte snubbla över den.

Micke har ju sin renoverade B20E inne i huset med fruns goda minne.

Undrar om jag kanske kan.....?

NEJ !!

2 kommentarer:

  1. Hej och tack för en mycket givande blogg om din X3'a, angående hålet på bakaxeln ska det ju vara en avluftningsnippel, ett fjäder belastat gummimembran som öppnar vid specifikt övertryck, detta sitter under en kragad plåthuva. Volvo pos.nr 49 artnr. 662014.

    Mvh Gunnar

    SvaraRadera
  2. Tack för kristallklart svar, Gunnar. Men då behöver ju jag en sån avluftningsnippel! HJÄLP?

    SvaraRadera