Translate

fredag 11 mars 2016

Självjusteringen

Nu har jag sorterat ut alla delar som behövs för bromsarnas självjustering.

Det är en ansenlig mängd småprylar. Det ni ser på bilden till höger är enbart delarna till ena bromsbacken bak.

Frambromsarna har dubbla hjulcylindrar och dubbel uppsättning småprylar till självjustering.

Jämfört med bakbromsarna på en vanlig 1800S känns detta ....hm..lite knasigt, faktiskt!

Jag får lite Citroên och SAAB vibbar när jag ser konstruktionen.

Nån ingenjör som fått lite för fria händer....

High-tech i slutet av 1950-talet..



För att klura ut hur det ska monteras och fungera fick jag parallellt ha ett par detaljbilder från Mats E´s 57a Amazon, Reservdelskatalogen och Volvos gröna verkstadshandbok.












Den lilla mässingstappen som jag visade i tidigare inlägg är t ex monterad dolt inuti detta virrvarr av smådelar.





Jag smorde in glidytor med ett försiktigt lager kopparpasta.

Principen bygger på att bromssköldens excenter (dom jag pressade fast hos Lasse) ligger an mot en hävarm. Under hävarmen ligger en fintandad kil som är fjäderbelastad och påverkar den i sin tur fjäderbelastade kolven så att beläggen automatiskt justeras ut mot trumman i takt med graden av förslitning. Men den lilla kolven ser till att det finns en frigång hela tiden så bromsarna inte ligger på

Jösses......!


Men är det hardcore originalutförande som gäller är det bara att gilla läget.

Sen får vi se om det fungerar i praktiken













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar