Translate

torsdag 3 mars 2016

Tändsystemets frågetecken rätas ut

Jag mejlade runt igår till ett mindre gäng likasinnade!

Mats E råkade vara på plats i sitt garage och returnerade ett antal bilder på sin lågmilade Amazon -57.

Röda kablar, svarta muffar (inte de genomskinliga jag trodde var rätt!) och en rak oisolerad anslutning mot tändstift.

Efter en kontroll av de andra B16 vagnarna i garaget kunde vi konstatera över telefon att detta är det korrekta utförandet.

Anslutningen mot tändstiftet är inte i mässing utan sannolikt i förzinkat stål. Mats testade med magnet.


Så nu måste jag fixa såna kabelskor och även svarta muffar.  Tips tas gärna emot.


Ett ställe jag ska besöka är Veteran Car Service i Bromma. Där brukar det finnas mycket NOS Elprylar till veteraner.





När jag ändå är inne på tändsystemet tog jag fram de tändfördelare som ligger och väntar på hyllan.

Jag har en utseendemässigt fin VJU 4 BR20 som är till B16 och en NOS VJU 4 BR9 som är till B4B

Den begagnade BR20 har ett större axialspel, men verkar fräsch i allt övrigt

Utseendemässigt är dom exakt lika i utförandet, men innehållsmässigt skiljer brytarkam, två små fjädrar och vakuumregulatorn.

Min plan är att modifiera den högra BR9an till BR20 spec och flytta över skylten.

Jag har också påbörjat ett nytt vakuumrör som ska anslutas mellan vacuumregulator och bakre förgasarhuset.

Det behöver bockas, kortas och kragas


Sen började vi jämföra detaljer på riktig nördnivå och det verkar som om B16 motorn fått vissa delar penslade med färg efter montering. Bland annat var skruvar och främre hålet mot vattenpump på fläktbladet gulmålade på samtliga Mats B16. Även bulten till vevhusventilationsröret var röd.

Möjligen också mässingsanslutningarna till värmerör, men där hade vi olika utföranden. Det finns nämligen två varianter - såklart :-)

Det där som vi originalnördar älskar att få full koll på. Tidigt och sent utförande. Ni vet såna där diskussioner som det är svårt för nya medlemmarna att ge sig in i på märkesträffarna.

....och jag vet...det finns diagnos på det där!

3 kommentarer:

  1. Kolla även efter veterantraktorprodukter. Min T24 hade något liknande tändkablar, innan jag fuktsäkrade med muffar./Thomas

    SvaraRadera
  2. http://www.veteranshop.se/veterandelar-eldetaljer-instrument-glodlampor/tandkabel/tandkabelsko-rak-1

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera