Translate

tisdag 24 november 2015

Snickerijobb för baksätet

Det börjar bli dags att ersätta murket trä i baksätets stomme.

Till skillnad från en produktionsbil som har plåtstomme så har prototyperna från Frua trästomme.

Det är 7-8mm plywood och 20 respektive 14 mm ljust trä i stommen.

Efter besiktning är jag rädd att bara vissa trälister går att rädda. De nedre regionerna måste mallas av och nytillverkas.










Plywooddelarna har separerat fullständigt och ena hörnet av bottenskivan i förvaringsutrymmet bakom baksätet är ......hm..vältuggad av någon tidigare inneboende. Men det är klart...separerad plywood är ju lite som smörgåskex, så viss förståelse finns helt klart.





Vi kan iallafall konstatera att den inneboende gästen flyttat ut nu. Dom brukar göra det när renoveringen startar....




Jag har varit hos Niklas, min lokala inredningssnickare, med lite måttuppgifter.


Vi hittade dels en bra spillbit plywood av lite högre kvalitet i 7mm dimension som räcker perfekt till både ryggstöd och bottenskiva i förvaringsutrymme bakom.

Sedan hyvlar han upp material i askträ till nedre stommen för baksäte.







Det är små lock i aluminium som täcker stötdämparfästena. Det imponerar lite att italienarna förberedde för stötdämparbyte på en prototyp.

















Ni som tycker jag är brutal som ersätter originalplywood med ny kan ju vila ögonen på den här profilbilden en stund....hehe

Detta är den hela sidan av kexet som herr Mus inte käkat på!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar