Translate

onsdag 11 november 2015

Karosserikitt - tips?

Jag måste köpa karosserikitt och jag velar lite....

Tidigare har jag testat Hagmans på burk som man penslar ut med styv pensel. Funkar OK, men jag tycker det flyter ut för mycket. Det blir helt enkelt lite för snyggt och slätt när det är lackat och klart.

Man eftersträvar mer det lite slarviga originalutseendet på kittade fogar.

Biltemas kitt härdar i princip aldrig, så det har jag inte tålamod med.

Nu velar jag mellan kitt från Würth och Terosan...

Det ska vara kort torktid, överlackeringsbart och inte för rinnigt i konsistensen, men möjligt att stryka ut med styv pensel runt svetsfogar. Patron eller burk spelar ingen roll

Nån som har bra erfarenheter att dela med sig av?

9 kommentarer:

  1. Würth brukar hålla bra men original var kitt pålagt direkt på plåten innan primer? Jag tror man kan använda ett platt munstycke och värma tuben lite så det kommer ut i lättflytande konsistens. MVH/C311///Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det någon speciell sort av Würth du använt?

      Radera
    2. Jag köpte nåt ljusgrått på tub som de i butiken rekommenderade och använde en billig avklippt pensel för att släta ut det. Det är enklast för mig att gå till Würth. Det finns säkert annat. MVH/C311///Thomas

      Radera
  2. Hej Hagmans på tub för pistol tyckte jag fungerade bra, lätt att stryka till med en avklippt pensel och torkar hyggligt fort

    SvaraRadera
  3. Terosan 9120 är bra vi använder det på jobbet att pensla eller 9320 det är är lösare men är penslings bart också

    mvh en plåtslagare

    SvaraRadera
  4. Efter lite diskussioner med tekniker på Terosan/Henkel, Car Systems, Würth och Upplands Bilfärg ser man ett mönster. Alla förekommande tätningsvarianter för karosser har bra fästförmåga. Vissa är mer lättflyktiga och vissa lite mer fasta i formen, men framför allt är MS produkterna (typ Teroson 9120) bra för att dom går att lackera över innan dom torkat och bör lackas över direkt för bästa vidhäftning. Om man väntar så bör man behandla fogarna med plastprimer. För oss långsamma hobbyrenoverare blir det bättre med systerprodukterna med PU (Polyuretan bas). Dessa ska torka helt innan man lackerar, men har utmärkt vidhäftning för färg då.
    Jag inhandlade därför CarSystems Uniflex PU. Men eftersom jag inte använt den tidigare så kör jag alla osynliga fogar utom motorrum, där de syns. Känns den schysst, så blir det även fogat i motorrum...fast lite senare.

    Jag ska kapa ned en nylonpensel som verktyg och man kan tydligen dutta den i förtunning så får man snyggare drag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur att såna som du går till botten med frågorna :) Det är inte så ofta jag numera använder karosserikitt men nästa gång ska jag kolla upp vad jag köper innan jag tar fram betalkortet. MVH/C311///Thomas

      Radera
  5. Jag såg att du monterade nya lager i motorn och undrar om det är speciella lager till en b16 sport.
    I sådana fall var fick du tag på dom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. B16B hade ju sk tremetalllager monterade från början bestående av stål, bly-brons och bly-indium. B16A hade lite enklare bly-bronslager. Tremetall var lite high-tech på 50-talet gissar jag.... Jag hade turen att hitta en slipad vevaxel på en motorrenoveringsfirma i Jönköping komplett med lager. Det var ett icke uthämtat kundjobb som blivit liggande som dom sålde till helrätt pris. Jag hade lite tur där, tror jag.
      Jag tror nog att de moderna lager som säljs idag är av B16B typ och att skillnaderna mellan sportmotorns lager och standardmotorns mest blir en aktuell fråga om man har gamla NOS lagersatser liggande.

      Radera