Translate

tisdag 24 november 2015

Nit

Baksätets ryggstöd av 9mm plywood ska fasas ned till 8mm i underkant och nitas ihop med en svängd aluminiumprofil på 1mm.

Det finns inte plats för någon uppstickande skalle vare sig på bak- eller framsida.

Nitarna (9st) har 10mm flat skalle på bägge sidor.

Jag har nitar av rätt modell från min skomakare, men av alldeles för liten dimension. ...och han har inte större, jag har kollat.  Det är nit av modellen hane och hona som slås ihop från varsitt håll.  Vänster i bild

Möjligen kan jag använda den högra kopparniten med en bricka.....men det kommer inte att bli lika bra

Tips   --- någon?

Jag ska alltså nita ihop ungefär 9-10mm tjocklek och ca 10mm bred skalle på varje sida...som inte bygger på höjden på någon sida




Lite kompletterande bilder...




4 kommentarer:

  1. Grattis! En tydlig milstolpe att gå från plåtjobb till att börja med inredningen.
    Nitförslag, på något ställe har jag använt vanlig popnit med bricka på baksidan. Sen knackat ut stålbiten och platta till baksidan. Resultatet blir en aluminium rörnit.//Richard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan vara en idé. Jag får testa lite. Tack för tipset!

      Radera
    2. Järnman i Hökarängen.
      Järnaffär som har funnits sedan 1948 i samma lokaler.
      Troligen finns det nitar där som passar.
      Tror att de var leverantör till Turin på 50-talet.
      /Micke

      Radera
  2. YES! Nu har jag hittat korrekt "dubbelnit med hatt" i passande dimension. Dvs den modellen min skomakare inte hade hemma. Jag lyckades lokalisera en grossist i Örebro som har dessa. Dom heter Brunners. Man får inte handla som privatperson så nu har jag reggat fruns firma som kund....kan vara bra om man ska börja fuska som skomakare också. Dom hade allt möjligt bra i sortimentet...

    SvaraRadera