Translate

torsdag 29 januari 2015

Välkomna till monteringshallen för Volvo B16 motorer

Tja, hall kanske är ett kraftuttryck, det är ju bara ett par kvadratmeter....men monteringshörna låter ju lite fjuttigt som rubrik tycker jag.



Jag har bestämt mig för att montera ihop B16B motorn nu och inte senare. Omväxling förnöjer.

Sonen hjälpte mig att få upp blocket i stativet igår


Jag tror jag sprungit runt en vecka nu för att samla ihop alla delar som behövs. Det mesta har jag haft på hyllan....men på olika hyllor. Kort sagt jag har fått leta en hel del, Men nu tror jag nog att allt är framplockat.


Sen har jag handlat Plastigage, tätningsbrickor, gänglåsning och motorfärg från lite olika leverantörer.

..samt plockat fram ståndsmässig torkduk med hållare!!

Sen har jag jagat runt bland Volvo entusiaster efter lite obskyra specialdelar som inte är så lätta att hitta. Det har gått riktigt bra. Jag har lyckats hitta ny tätning / frostplugg bakom kamaxel 46mm. (B18 har naturligtvis 45mm).

Jag har också fixat en frisk anslutningsskruv till temperaturmätaren för vatten. (lika som PV 444 har jag lärt mig nu)

 Håll i er nu - jag kommer att göra en modifiering också.

Jag har kvar original oljetråg, men temperaturmätaren är borta. Eftersom jag har två oljetråg så modifierar jag det andra oljetråget för att passa givaren till ersättningsinstrumentet. Jag spar originaltråget med anslutning ifall att...

Jag kommer att modifiera ett Smith instrument från P1800 till ursprungligt utseende.

Lars-Göran hade en nytillverkad givaranslutning för oljetråg som jag fick köpa. Tack, kompis!

Men den måste TIG svetsas på plats.

En del förberedande pyssel som ni märker. Det kommer också efterhand visa sig att jag missat nåt, men det löser jag efterhand.

Jag tror största utmaningen är att vara supernoga vid monteringen av bakre vevaxeltätningen. Det är aluminium mot stål med träpinnar, filtringar och annan skit. Eftersom det är krage på veven så kan man inte bygga om B16 för modern packbox

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar