Häng med på renoveringen av en unik Volvo!
En av tre handbyggda prototyper som knackades fram av Carozzeria Pietro Frua i Turin 1958 för Volvos räkning.
Den har rostat länge nog nu och förtjänar att komma ut i sin forna glans.
Alla är på mig och tjatar om hur det går....
Nu kommer ni att kunna följa med på den resan.
Mycket nöje!
Translate
torsdag 8 januari 2015
Stolarnas stommar får epoxigrund
Då har stommarna till stolar och baksätesdynor fått två välbehövliga lager epoxigrund.
Svårt att se på bilderna kanske eftersom en gammal kaross stör synintrycket...Sorry ;-)
Du kör med International Interprotect 2 komponent Epoxygrund eller hur? När det är Epoxi 2-komponent skall det torka emellan lagren eller skall det vara våt i vått vid näst lager? Snart dags för mig i motorrummet...därav frågan
Om du sprutar kan du lägga lager två efter en stunds torkning...typ 15 min senare. ...eller dagen efter. Men om det får torka en längre tid (typ mer än två veckor) måste du mellanslipa. Men jag brukar faktiskt alltid mellanslipa lite för att få bort dammkorn och liknande. När en epoxi är uthärdad ordentligt måste det alltid mellanslipas för att nästa skikt ska fästa bra
Du frågade tidigare om framstolarna fanns i någon annan bil. Jag har kollat igenom mitt bildarkiv och inte hittat något italienskt från 50-talet med liknande utseende. Troligen är de special för P958. MVH/C311///Thomas
Tackar, då har jag koll på det, jo jag skall spruta 2-komponenten.
Men nu sviktar minnet igen (50+…som sagt), hur var det med Metalcleaner som jag har hemma, hur skulle jag jobba med den på smartast sätt innan lack? Sist innan jag lackade invändigt tyckte jag den torkade lite väl fort och att det var ganska svårt att få bort den vita beläggningen på ett enkelt sätt. Tack för tips o råd Mvh Lennart
Om du slipat av ordentligt behöver du inte använda metal conditioner. Den är bäst på öppna ytor, inte i skrymslen som motorrum mm eftersom man måste torka torrt direkt. Avfetta med Thinner eller Silicon borttagning innan du lackar och använd luddfria trasor och gärna klibbduk (tak-rag)
Du kör med International Interprotect 2 komponent Epoxygrund eller hur? När det är Epoxi 2-komponent skall det torka emellan lagren eller skall det vara våt i vått vid näst lager?
SvaraRaderaSnart dags för mig i motorrummet...därav frågan
Om du sprutar kan du lägga lager två efter en stunds torkning...typ 15 min senare. ...eller dagen efter. Men om det får torka en längre tid (typ mer än två veckor) måste du mellanslipa. Men jag brukar faktiskt alltid mellanslipa lite för att få bort dammkorn och liknande. När en epoxi är uthärdad ordentligt måste det alltid mellanslipas för att nästa skikt ska fästa bra
SvaraRaderaDu frågade tidigare om framstolarna fanns i någon annan bil. Jag har kollat igenom mitt bildarkiv och inte hittat något italienskt från 50-talet med liknande utseende. Troligen är de special för P958. MVH/C311///Thomas
SvaraRaderaTackar, då har jag koll på det, jo jag skall spruta 2-komponenten.
SvaraRaderaMen nu sviktar minnet igen (50+…som sagt), hur var det med Metalcleaner som jag har hemma, hur skulle jag jobba med den på smartast sätt innan lack? Sist innan jag lackade invändigt tyckte jag den torkade lite väl fort och att det var ganska svårt att få bort den vita beläggningen på ett enkelt sätt. Tack för tips o råd Mvh Lennart
Om du slipat av ordentligt behöver du inte använda metal conditioner. Den är bäst på öppna ytor, inte i skrymslen som motorrum mm eftersom man måste torka torrt direkt. Avfetta med Thinner eller Silicon borttagning innan du lackar och använd luddfria trasor och gärna klibbduk (tak-rag)
SvaraRadera