Translate

lördag 3 januari 2015

Blää

Idag har jag och kompisen Anders kört ett 8 timmarspass i garaget.

Det enda vi gjort är att shimsat gångjärn, monterat av och på dörrar, tillverkat shims, justerat låsnäsor, snittat upp dörrars inre stomme, riktat med våld och svetsat igen, svetsat framskärmskanter för att få exakt springa (igen!), kontrollmätt och finjusterat i all oändlighet, slipat mm mm....

Bara slit och upprepningar!


Jag har nästan tröttnat på skithögen X3 och Anders har kommit med glada tillrop. Han är fantastiskt!


Nu öppnar dörrarna bra, dom stänger bra och ser bra ut med vettiga springor.

Jag vågar inte ens fundera på hur många timmar jag lagt på dörrpassning och gångjärnsmodifiering.











Nu måste det väl ändå bli lite nedförsbacke
i renoveringen?

Jag tror jag ska ta tag i nåt enklare nu.

Stänkplåtar för framskärmarna till exempel. Det är samma princip som en vanlig P1800, men lite andra mått och vinklar och utan pressningar.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat, fira med några öl och skit nu i dörrarna, de är tillräckligt bra nu. Gå vidare med något extra roligt som inledning till full fart framåt.

    SvaraRadera
  2. Detta är sådant jobb man inte ångrar när lacken är på. Kommer att tåla granskning. Jag är väldigt imponerad av tålamodet.

    SvaraRadera
  3. Med din nivå på noggrannheten lär nog dörrarna vara perfekta, bättre än från Frua troligtvis. Trist om det känns som uppför naturligtvis. Jämför med längdskidåkning, det är ofta i uppförsbackarna som loppen avgörs och du verkar ju vara uppe på krönet.

    SvaraRadera